Vraag en antwoord
Vanaf 1 oktober is het verplicht om in te loggen op Mijn Skal met eHerkenning niveau 3 (EH3). Dit betekent dat u vanaf die datum alleen nog kunt inloggen door middel van eHerkenning, of via European login. Wij begrijpen dat deze wijziging zorgt voor praktische vragen. Op deze pagina vindt u daarom antwoorden op veelvoorkomende vragen rondom het inloggen met EH3.
E-herkenning
Veelgestelde vragen over EH3
Skal verhoogt het beveiligingsniveau van Mijn Skal. Via het portaal krijgt u toegang tot vertrouwelijke gegevens en kunt u namens uw organisatie handelingen uitvoeren. Inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord is hiervoor niet veilig genoeg.
Daarom stapt Skal over op eHerkenning niveau 3 (EH3), een betrouwbaar inlogmiddel waarbij de identiteit van de gebruiker vooraf wordt gecontroleerd en gekoppeld aan de organisatie. Dit is nodig om te voldoen aan de Wet digitale overheid (Wdo) en de aangescherpte beveiligingseisen binnen het landelijke stelsel voor eHerkenning (2025–2027), zoals verplichte twee-factor-authenticatie en minimaal betrouwbaarheidsniveau EH3.
De overstap past ook bij de verdere digitalisering van de dienstverlening van Skal, waarbij één veilige en uniforme manier van inloggen centraal staat. Daarom wordt inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord uitgefaseerd.
Binnen het eHerkenningsstelsel zijn wijzigingen doorgevoerd om betrouwbaarheid en veiligheid te vergroten. EH3 is op dit moment het meest gebruikte en aanbevolen niveau. Het voldoet aan aangescherpte privacy-eisen en geldt als toekomstige standaard. Skal is een zelfstandig bestuursorgaan en volgt de overheidsregels voor digitale toegang.
U vraagt eHerkenning aan bij 6 erkende leveranciers van de Rijksoverheid.
Heeft u al eHerkenning niveau 2? Dan kunt u bij uw huidige leverancier een upgrade naar EH3 aanvragen.
Nee. Inloggen met DigiD of een andere inlogmethode is niet mogelijk.
Voor toegang tot Mijn Skal gebruikt u eHerkenning niveau 3 (EH3).
Bij uw eerste inlog met eHerkenning verschijnt een koppelscherm.
U vult daar uw huidige inloggegevens van Mijn Skal in. Zo koppelt u uw eHerkenning aan uw bestaande account. Daarna logt u voortaan in met eHerkenning.
Regelt een adviseur zaken voor uw bedrijf? Dan logt de adviseur in met een eigen eHerkenning.
U zorgt er zelf voor dat deze persoon gemachtigd is om namens uw organisatie te handelen. Bijvoorbeeld voor het aan- of afmelden van percelen via Mijn Biopercelen.
Had de adviseur eerder inloggegevens voor Mijn Skal? Dan verschijnt bij de eerste inlog met eHerkenning een koppelscherm. Daar worden de oude inloggegevens eenmalig gekoppeld aan eHerkenning.
eHerkenning is persoonsgebonden. Een algemeen account voor meerdere medewerkers is niet mogelijk.
Wilt u dat meerdere personen toegang hebben tot Mijn Skal? Dan heeft iedere medewerker een eigen eHerkenning nodig.
Het is mogelijk om 1 eHerkenning te gebruiken voor meerdere KvK-nummers.
Via machtigingenbeheer legt u vast voor welke KvK-nummers een medewerker mag handelen. Bij het inloggen kiest de medewerker voor het juiste bedrijf.
In Mijn Skal moeten de bedrijven wel gekoppeld zijn aan het account van de medewerker. Daarna kan binnen Mijn Skal worden gewisseld van bedrijf.
Bedrijven buiten Nederland kunnen inloggen via EU Login eIDAS. Zij kunnen geen gebruik maken van eHerkenning.
Voor Nederlandse bedrijven is EU Login geen alternatief. Voor toegang tot Mijn Skal is eHerkenning niveau 3 EH3 het aangewezen en wettelijk erkende inlogmiddel.
Hoewel EU Login technisch zichtbaar kan zijn in Mijn Skal, is deze optie bedoeld voor buitenlandse bedrijven.
Nee. De kosten voor het aanvragen of upgraden naar EH3 zijn voor uw bedrijf.